Norian shutterstock 7

Suunnittelu, asiakkaiden ja toimittajien sopimusehtojen hallinta, budjetointi ja mahdollisten riskien seulonta ovat kaikki tärkeitä toimenpiteitä kassavirran turvaamiseksi.

Kuulostaako työläältä? Sen ei tarvitse olla. Sen sijaan voin luvata, että kassavirran seuranta tuo turvallisuuden tunnetta, varsinkin näin vaativina aikoina.

Haluatko kuulla lisää kassanhallinnan työkaluista ja ulkoistuksen hyödyistä? Ota yhteyttä ja varaa aika asiantuntijamme kanssa.

KAIKKI PERUSTUU yrityksen toimintamalliin

Yrityksen luottopolitiikka luo tärkeän pohjan kassanhallintaan. Kun yrityksen luottopolitiikasta ja sen pelisäännöistä keskustellaan avoimesti, se auttaa työntekijöitä ymmärtämään millaisia ehtoja ja taloudellisia käytänteitä yrityksessä ylläpidetään suhteessa asiakkaisiin ja toimittajiin.

Mitkä ovat nykyiset käytänteesi?

Voiko kuka tahansa organisaatiossasi päättää, mitä yritystä voidaan laskuttaa? Mitä maksuehtoja yrityksessäsi sovelletaan ja mitä tapahtuu, kun asiakas ei maksa eräpäivänä?

Jos yrityksellesi ei ole määritelty toimintamallia, on aika miettiä mitkä ovat vaikutukset kassavirran näkökulmasta.

ASIAKASSOPIMUSTEN EHDOT

Koronavirus on tuonut mukanaan epävarmuutta korostaen samalla kassanhallinnan tärkeyttä. Varsinkin vaikeina aikoina kenelläkään ei ole varaa asiakkaisiin, jotka eivät maksa laskujaan ajoissa. Sama koskee turhia asiakasmenetyksiä.

Miltä asiakassopimuksesi näyttävät juuri tällä hetkellä? Millaisia ehtoja tarjoat uusille asiakkaille? Entä onko sinulla vanhoja sopimuksia epäedullisilla maksuehdoilla – oletko harkinnut tarjoavasi asiakkaillesi alennusta maksusta ennen eräpäivää? Näillä keinoilla voit parantaa kassavirtaa ja saada lisäksi tyytyväisen asiakkaan.

Tarkista myös asiakkaidesi luottoluokitus. Asiakkaidesi luotonvalvonnalla varmistat saapuvan kassavirran. Luottotiedot voivat kertoa myös asiakkaasi positiivisesta kehityksestä antaen mahdollisuuksia lisämyynnille.

Ole nopea - Älä jätä laskutustietoja makaamaan vaan varmista, että myyntilaskut tulevat lähetetyksi heti kun tavarat tai palvelu on toimitettu.

Myyntisaatavien seuranta

Kaikki asiakkaat eivät maksa laskujaan ajoissa ja sen vuoksi myyntisaatavien seuraaminen on tärkeää.

Lähetätkö automaattisesti muistutuksia erääntyneille laskuille vai soitatko ensin asiakkaille, jotka eivät ole maksaneet laskujaan? Asiakaspalvelu ja hyvät asiakassuhteet ovat tärkeitä meille kaikille, mutta samaan aikaan asiakkaita ei ole syytä aliarvioida. Asiakkaat tiedostavat, että maksamattomat laskut voivat haitata yrityksen liiketoimintaa. Maksumuistutus on kohtelias huomautus siitä, että maksua ei ole syystä tai toisesta vastaanotettu. Maksumuistutuksella voit antaa asiakkaallesi mahdollisuuden ottaa yhteyttä ja neuvotella maksujärjestelyistä.

Muista myös, että voit pyytää apua saatavien perintään ulkoistuskumppanilta tai myydä myyntisaamisesi rahoitusyhtiölle.

YHTEISTYÖ TOIMITTAJIEN KANSSA

Pikavoittoja toimittajien kilpailutuksella vai pitkäaikaisia kumppanuuksia? Molemmissa on hyötynsä, joten tärkeintä on tunnistaa riskit. Ostojen hajauttaminen liian suurelle määrälle eri toimittajia tarkoittaa lisätyötä toimittajahallinnan näkökulmasta. Ostojen keskittämistä puoltaa myös suurempien volyymien kautta tuleva neuvotteluasema niin hinnan kuin maksuehtojen suhteen.

Huomioithan, että kassaennusteen näkökulmasta on tärkeää hallita myös kulupuolta – varmistathan siis, että ostolaskusi saadaan kirjattua ostovelkoihin ilman viivettä.

kassavirran ennustaminen

Oletko varma, että kassavirtasi ei ole alijäämäinen? Rahan puute voi kaataa koko yrityksen, vaikka toiminta olisi kokonaisuutena kannattavaa.

Yrityksen koosta riippumatta on tärkeää ymmärtää, kuinka liiketoiminta vaikuttaa yrityksen kassavirtaan. Asiakkaiden kannalta tärkeintä on toimituskykysi. Toimituskyky on puolestaan turvattu kun varmistat, että sinulla on riittävä kassavirta maksaaksesi toimittajien laskut ajoissa.

Älä odota, vaan hallitse kassavirtaasi budjetoinnin ja kassavirta-analyysin avulla!

TUNNISTA RISKIT JA SUUNNITTELE ETUKÄTEEN

Kuinka yritykselläsi menee juuri nyt? Onko kassavirtasi turvattu ja oletko tunnistanut riskit?

Tavarantoimittajien tilanne voi vaikuttaa sinuun suoraan ja epäsuorasti? Tiedätkö miltä heidän tulevaisuuden tarpeensa, taloudelliset olosuhteet ja tulevaisuuden näkymät näyttävät? Miltä yrityksesi ja asiakkaidesi liiketoiminnan kehitys vaikuttaa? Millaisia ovat investointitarpeesi?

Kuinka selviydyt, jos yksi suurimmista asiakkaistasi joutuu vaikeuksiin? Onko sinun mahdollista hajauttaa riskejä?

Suunnittelulla tarkoitetaan tulevaisuuden tuomista nykyhetkeen, niin että asioihin pystyy ennalta vaikuttamaan. Tämä on tärkeää myös kasvuyrityksille. Onko sinulla likviditeettiä suunnitelmillesi vai onko toimenpiteitä toteutettava matkan varrella?

Tehokkaammilla ja turvallisemmilla prosesseilla, suunnittelulla ja seurannalla sekä minimoimalla riskit pystyt lisäämään ja turvaamaan yrityksen maksuvalmiutta.

Haluaisitko kuulla miten olemme toteuttaneet kassanhallintaa asiakkaillemme? Ota yhteyttä ja varaa aika asiantuntijamme kanssa.

New call-to-action